En 6-7 åring idag kommer hem från skolan. Det regnar. Hen kopplar upp sig mot sin kompis via sin ipad eller spelkonsoll för att spela exempelvis Minecraft eller Roblox . Hen har en mobil eller startar ett videosamtal genom ipaden samtidigt till sin kompis för att kunna leka i spelets värld. Det förhandlas, det prövas roller, det förhandlas om rollerna, det byts karaktärer mellan varandra. Ord i spelet dyker upp på engelska i en situation där barnen behöver förstå vad ordet eller meningen betyder. Barnen diskuterar vägar till lösning. En utav dem kommer på att man kan ju fråga Siri eller google genom att bara säga Hej google. Barnet har en smart högtalare som interagerar. Google svarar barnet med en översättning de fortsätter spela. Det ena barnet får ett sms eller snap av en annan kompis som sett att de är inne i samma spelvärld och undrar om de skall spela. De två första barnen tycker det skulle vara kul och skickar inbjudan till deras värld. Det tredje barnet ansluter. De startar dessutom ett gruppsamtal så att alla tre nu kan prata och leka samtidigt. Förhandlingar expanderar i komplexitet så också val och beslut för att exempelvis bygga vidare på sitt värld. Det ena barnet letar upp musik och integrerar denna i spelet via en påbyggnadsfunktion i spelet. Vi har nu ett mikrouniversum av multimodalitet och flera olika kunskaper hålls aktiva i huvudet på barnen samtidigt. De stödjer varandra om någon inte klarar något eller förstår hur de skall använda något. En del artefakter som används är primära, en del sekundära och till viss del utan att veta om det tetriära. Dessutom som i exemplet med interaktionen med google högtalaren och barnet som frågar är denna artefakt/instrument inte längre något passivt sådant utan interaktiv en sk anaktant. De beslutar sig för att sluta spela och gå ut och träffa varandra för det har slutat regna. Även om det inte är särskilt långt dit så delar de sin plats med varandra genom en messenger app och kan se varandra på vägen dit var de befinner sig i relation/position till varandra. Väl på plats spelar de musik, pratar om (för att ge ett nutidsrelevant exempel) Masked Singer och diskuterar förutom vilken maskeradkaraktär som är bäst även processen om hur masken skapats. En av dem associerar till en film hen sett där personen flög och de pratar om man kan detta på riktigt eller om det har använts linor för att få personen att flyga. En av dem säger att hen tror att det är gjort med datorer. De vet inte riktigt hur men de pratar om det att de faktiskt sett en hel del klipp på Youtube där bakgrunder ändrats och att det nog är något man kan göra. Det ena barnet gör en koppling till att hen känt igen musik i ett youtubeklipp från ett musikprogram som följer med hens Ipad (garageband). Hen säger att; “man kan göra sån musik där jag har provat det, det finns gitarr, piano och konstiga ljud”. De pratar om att göra musik tillsammans någon gång. De går hem till slut.
Mitt projekt är i ett lärande sammanhang tänkt att brygga verkligheten/samhället in i ett situerat lärande/avgränsning där skolan (det institutionella sammanhanget) för mig handlar mer och mer om hur vi lär och inte bara vad vi lär. Det kan på ytan kanske med tidigare beskrivning framstå som att det jag gör enkom är "skapande skola". Men med stöd i exemplet ovan utifrån en rätt vanlig dag efter skolan i en 6-7 årings liv vill jag bestämt påpeka att min aktivitet är rätt mer komplex än så. Den är multimodal och ja den har sin ram med inslag av skapande för sina aktivitet vilket också är min specialisering. Nej den inkluderar inte flera andra aktiviteter än de som är inkluderade men varje projekt har sin sociokulturella kontext av lärande både på individnivå och för gruppen. Samtidigt är aktivitetens ram och uppbyggnad med dess avgränsning dess styrka; dvs hur fungerar green screen teknik, vad är ljud uppbyggt av och hur hänger detta ihop med exempelvis film. I båda dessa delar finns möjlighet till experimenterande både på individnivå och i grupp. Färger i greenscreen förklaras och utforskas i ett arbetsredskap genom filmklippning. Kan detta användas till annat än film? Kan det bli ett redskap en digital kompetens i ett annat sammanhang när man vill pröva att vara nyhetsankare? Berätta om global uppvärmning, sitt favoritdjur. Siffror relateras till frekvens.
Ljudvågor illustreras och undersöks. En sågtandad vågform ser ut på ett visst sätt en sinuskurva på ett annat. Varför ser de ut som de gör? Hur kan det komma sig? Ett ackord är uppbyggt av ljud, frekvens. Kan leda till harmoni i samklang med andra toner. Kan man med hjälp av enbart siffror i en digital miljö utforska hur dessa representerar musikaliska representationer. Vad händer om man flyttar midiinformation?
Hur byggs en historia. Improvisation/lek. Vad händer när man prövar olika identiteter i olika situationer ( I ett alltmer lärandekomplext modernt samhälle kommer krav på omställning och förmåga att testa och lära i nya sammanhang bara att öka. Med detta följer att situeradeidentiter och förmåga att agera i olika roller). Jag vill också poängtera att i improvisation och i pauser under projektet förekommer ju en rad stunder av "fri lek". Leken är en stor del av aktiviteten och drivet i lärandet för aktiviteten/aktiviteterna. också gett utlopp för oväntade händelser där barn växt enormt.
Mitt syfte är inte att komma in i verksamheten och bedriva en extern kurs utan ge möjligheten för barnen att genom aktiviteten använda förmågor som speglar deras externa erfarenheter i läraktiviteten. För pedagogerna del har min avsikt alltid varit att det jag gör kan skapa en dialog om metod, delmoment, förhållningssätt till att pröva genom annat uttryckssätt fortsatt kan generera lärande mellan dem själva och för verksamheten som ett stöd till lärande för framtiden.